Statistieken grafiekOpiniepeiler Maurice de Hond heeft met zijn bureau een driejarig contract afgesloten met Facebook. Via speciaal ontwikkelde software gaat De Hond voor een periode van drie jaar verschillende onderzoeken doen via Facebook. Tot 2019 worden onder anderen het stemgedrag gepeild, de voorkeur voor ras, geslacht en voetbalclub, en ondergaan gebruikers achter de schermen automatisch een IQ-test.

Het onderzoek zal door De Hond worden uitgevoerd in opdracht van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), dat op deze manier het gedrag van de bevolking wil vergelijken met de tot zover bekende statistieken. “Voor zover de statistieken aangeven is Ajax in Nederland de populairste voetbalclub”, aldus Joost van Gemert van het CBS, “maar de peilingen zijn wel vooral gehouden in de omgeving van Amsterdam. Op Facebook zien we juist het tegenovergestelde. Toen Ajax aan het eind van de competitie punten liet liggen bij De Graafschap, leek het juist alsof PSV veruit de meeste fans had. Dat willen we nu verder gaan onderzoeken.”

Ook wordt via het onderzoek gekeken wat het gemiddelde IQ van de Nederlander ligt. “Voor zover bekend ligt het gemiddelde IQ in Nederland rond de 105, terwijl de reacties van mensen op Facebook toch anders doen vermoeden.” De eerste resultaten worden al eind december verwacht.

Share

Related Post

Leave a comment

Close
Please support the site
By clicking any of these buttons you help our site to get better