De NASA heeft vandaag het grote nieuws bekend gemaakt, dat op een afstand van 40.000 lichtjaren van de Aarde een nieuw sterrenstelsel is ontdekt, dat nog niet eerder is waargenomen. Het sterrenbeeld Beker waar het sterrenstelsel met de wetenschappelijke benaming NGC 7841 is gevonden, is in de 19e eeuw al veelvuldig onderzocht, maar NGC 7841 bleek verscholen te zitten achter het in 1880 gewonden sterrenstelsel NGC 3905. Het sterrenstelsel ligt aan de Zuidelijke hemel, die minder onderzocht is dan de Noordelijke hemel.

“We hebben het sterrenstelsel al ontdekt in 2011, maar toen zaten we goed in de financiën”, aldus Mark Armstrong van de NASA, “We hebben dus gewacht tot de financiële middelen bijna op waren, zodat we juist nu weer kunnen aankloppen bij onze financiers.” Volgens de NASA heeft de ruimtevaartorganisatie nog zeker 817 ontdekkingen op de plank liggen die niet echt interessant zijn, maar gebruikt kunnen worden op moment van financiële problemen. “Deze zullen later worden bekend gemaakt”, aldus Armstrong, “als we weer geld nodig hebben.”

Related Post