Max VerstappenShanghai/Changshu – Max Verstappen rijdt het volgende seizoen voor de nieuwe Chinese renstal Qoros. Alle recente successen bij Red Bull Racing ten spijt: Verstappen bezocht tussen de races door de autofabriek in China en kreeg een persoonlijke rondleiding door de CEO van Qoros, de heer Chen Anning. Na de rondleiding hebben Verstappen en Anning het contract ondertekend.  Het Chinese automerk levert de eerste pijlsnelle auto, die luistert naar de angstaanjagende naam ‘Grey Dragon’, naar verwachting eind november van dit jaar af.

Daar Qoros zich tot nog toe uitsluitend concentreerde op de productie van uiterst voordelige personenauto’s is de ‘Grey Dragon’ een compleet onbekende in de Formule 1 wereld. PressZine kon echter kort exclusief met Max Verstappen het prototype nader bekijken.

High-tech

Eén van de direct in het oog vallende noviteiten is de uitrusting met digitale LED-richtingaanwijzers in de voorspoiler en achtervleugel van de bolide. Verstappen: “Ja klopt, daar stond ik ook wel even van te kijken. Echter de rij-instructeur van het Team Qoros heeft me uitgelegd dat het wel netjes is om richting aan te geven, bijvoorbeeld bij inhaalmanoeuvres of tijdens het uitvoegen voor een pitstop. En bij het verlaten van de pitstraat natuurlijk even naar links knipperen, hè.”

Multimedia

Verstappen zal naar verwachting de eerste coureur worden die tijdens de races volop gebruik gaat maken van ultramoderne multimediatechnieken. Zo is de helm voorzien van een nieuw ontwikkelde draadloze headset van Sennheiser waarmee Max kan genieten van zijn favoriete muziek, stalorders kan ontvangen en handsfree kan telefoneren. “Met name dat telefoneren lijkt me wel wat eerlijk gezegd. Het is toch prachtig dat ik bijvoorbeeld in ronde 14 m’n vader effe kan bellen en de afgelopen week met hem kan bijpraten? Daar heb ik anders helemaal geen tijd meer voor.”, aldus een opgetogen Verstappen. De bediening van het multimediacenter is standaard spraakgestuurd maar kan ook via de iris van het oog worden bediend. Het built-in navigatietoestel wordt in realtime steeds van het meest actuele kaartmateriaal voor circuits, inclusief points of interest, voorzien en kan razendsnel worden omgeschakeld teneinde als achteruitrijcamera dienst te doen.

Het interieur werkt verder enigszins Spartaans. Er is slechts een koffiebekerhouder te vinden en ook het nut van een asbak ziet Qoros blijkbaar niet in. En dat terwijl het achteloos wegsmijten van peuken op het circuit uiteraard tot levensgevaarlijke situaties kan leiden. “Ja, het is ronduit karig en dat is allemaal een beetje jammer. Zelf had ik bijvoorbeeld graag een plekje hoog achter mijn stoeltje gezien waar ik mijn knikkebollende hondje op kan zetten. Dat leek me nou juist zo leuk voor de achtervolgers. Een gemiste kans, maar goed, je kunt niet alles hebben.”, vat Verstappen zakelijk samen.

Stemmig

Een ander opvallend aspect is de kleurstelling van de wagen. Daar waar de concurrentie vaak met frivole en kleurrijke modellen de rondjes draait, houdt Team Qoros het bij een stemmig grindbakgrijs en wat zandbeige elementen. Reclame-uitingen zullen tevergeefs op de Grey Dragon worden gezocht. Verstappen: “In eerste instantie was ik best teleurgesteld. Dit is wel een behoorlijke mate van soberheid. Men vertelde mij echter dat dit juist het bescheiden Chinese karakter tot uitdrukking brengt. Ik heb zelfs hemel en aarde moeten bewegen om er überhaupt nog een minuscuul Nederlands vlaggetje op te krijgen en over de vermelding van mijn bloedgroep en mobiele telefoonnummer zijn we nog in onderhandeling.”

Naar verluidt zullen Qoros en Max Verstappen na dit Formule 1 seizoen direct in China op het Shanghai International Circuit in het Jiading-district met een serie testritten gaan starten.

Share

Related Post

Leave a comment

Close
Please support the site
By clicking any of these buttons you help our site to get better